Stoppa den militära operationen i Afrin

Skadade civila i Afrin

I januari inledde Turkiet en större militär mark- och flygoperation mot den kurdiska milisen YPG som kontrollerar området. Afrin ligger några mil från den turkiska gränsen och majoriteten av invånarna är kurder. Den just nu rådande utvecklingen förvärrar en redan fruktansvärd humanitär situation och bidrar till att eskalera konflikten i regionen. Offensiven hotar möjligheterna att nå fred i Syrien och stör ordningen i en annars relativt stabil del av landet.

Det är med fasa vi följer rapporteringen om Turkiets offensiv mot den kurdkontrollerade enklaven Afrin i nordvästra Syrien. Turkiets och kurdernas konflikt måste lösas genom en försoningsprocess och politiska diskussioner. Vi uppmanar därför Turkiet att följa säkerhetsrådsresolutionen och avsluta den militära operationen. Det måste ske en fredlig lösning av konflikten i Syrien. I den lösningen måste också kurderna självklart vara med i fredsförhandlingarna.