Partiet besöker Redo

Lennart Gard

Lennart Gard, ordförande för arbetsmarknads- och socialnämnden och Sven-Erik Lindestam, kommunstyrelsens ordförande fick nyligen välkomna Raimo Pärssinen, arbetsmarkandsutskottets ordförande i riksdagen för att diskutera hur socialdemokraternas politik, lokalt och nationellt kommer att förbättra integration för nya Söderhamnare. Under besöket så gjordes en presentation av Redo.

– Vad är Redo Lennart Gard?

LG: -Redo är en verksamhet vi har som jobbar mycket med samhällsinformation. Det jobbas nära med SFI och kompletterar den verksamheten. Samverkan sker med olika samhällsaktörer som exempelvis banker när det gäller privatekonomi, biblioteket där det går att låna en svensk eller invandrare osv.

RP: – Det låter ju bra men hur jobbar ni med validering?

SE: – Det är en stor fråga, det jobbas bra nu med ett snabbspår för medicinskt utbildade tillsammans med regionen för att snabbare få folk i jobb.

RP: – Men hur gör ni med yrkesutbildade? Det borde ju gå att göra detsamma med rörmokare exempelvis.

SE: – Absolut, det måste till snabbare system som ger folk möjlighet till egen försörjning.

Raimo Pärssinen berättar sen om några av sakerna i den socialdemokratiska budgeten. Hur kommunerna kommer att få höjd ersättning för etablering med 50 %, hur även grundskolorna ska få höjning av sin ersättning i samma nivå och hur partiets linje är jobb och egen försörjning.

– Hur låter det Sven-Erik Lindestam?

– Naturligtvis kan vi göra mer för fler med mer resurser. Det fokus vi har lokalt på jobb och företagande möts nu upp av en regering som vill nåt. Att leda en kommun som vi gjorde med den tidigare borgerliga regeringens fokus på att sänkta skatter var svar på alla frågor har nu brutits med en samarbetsregering som levererar. För att citera Gert Fylking: ”ÄNTLIGEN”.

– Hur tycker du att socialdemokraterna jobbar i Söderhamn, Raimo?

– Söderhamn är duktiga, fler borde lära av er, framförallt hur ni jobbar med samverkan. Företag, Arbetsförmedling, kommun och Migrationsverk. Ni borde få och ta rollen för ett regionalt valideringscentrum. Vi behöver få till det och inte bara för akademiker.

– Nåt du vill säga avslutningsvis Sven-Erik?

– Ja. Om det ska bli nåt så måste vi göra saker tillsammans. Nu har vi chansen med S som leder i hela kedjan stat, region och kommun. Socialdemokraterna gör skillnad för att öka tillväxten genom minskade klyftor. Det är både roligt, bra och nyttigt med ökad jämlikhet.

– Håller du med Raimo?

– Absolut. Det finns bara en väg till bättre integration och det är jobb.